COOKIES

På willys.se använder vi cookies för att individanpassa webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer

Vår affärsidé: Sveriges billigaste matkasse

Nyheter

Här samlar vi senaste nytt om Willys. Det kan vara en ny butik som öppnar, en speciell produkt vi lanserat eller något helt annat. Hör gärna av dig om du har några frågor om våra nyheter.

Välj
  • 170124Vegonytt på Willys

       

    Inom kort dyker två nyheter upp i hyllan för kyld vegetarisk färdigmat: Gröna ärtbiffar med vitkål och basilika samt dinkel- och palsternacksbiff med vitkål och timjan. En nyhet i frysdisken blir grönkålsbiffar med vaxböna och rökt paprika. Alla tre nyheterna är helt växtbaserade och väntas dyka upp i Willys butiker med start vecka 4.

  • 161208Willys skänker julbord till ekonomiskt utsatta

       

     Till vardags samarbetar Willys med organisationer som Frälsningsarmén, Stadsmissionen och Svenska Kyrkan runt om i landet och bidrar med mat till t ex soppkök och utdelning av matkassar. Under december månad gör Willys en extra insats för att bidra till att fler får ta del av gemenskap och god mat under julen.

    Willys i Piteå är en av de butiker som kommer att skänka julmat till samhällets utsatta. I Piteå är det organisationen LP-kontakten som kommer att bjuda in till ett stort julbord den 14/12. Organisationen vänder sig till människor med beroendeproblem och andra som lever i ekonomisk eller social utsatthet.
    – Det här kommer att bli en guldkant på julen för många som annars inte hade fått uppleva glädje, gemenskap eller god julmat, säger Håkan Nylander från LP-kontakten. 

    Även medarbetarna på Willys ser fram emot julbordet.  
    – Det känns härligt att kunna bidra, säger Daniel Lövgren, butikschef på Willys i Piteå. Mina medarbetare i butiken har engagerat sig och några av oss kommer att åka dit och hjälpa till att duka fram och servera.

    För ytterligare information, kontakta:
    Johanna Eurén, kommunikationsansvarig Willys, tel 070-346 13 48

  • 161104Stora skillnader när matpriser på nätet jämförs

       

    Prisundersökningen* har genomförts hos 9 stora aktörer inom e-handel med mat och bygger på beräkningar från SCB om svenska folkets matinköp. I undersökningen ingick 69 varor och kostnaden för kassen motsvarar en ungefärlig veckohandling för en familj. För att göra inköpen jämförbara har kedjornas egna varumärken inte tagits med. 

    Slutsatserna från undersökningen blev bland annat att det, genom valet av butik, finns stora pengar att spara för familj som väljer att handla mat på nätet. Prisskillnaden mellan den dyraste butiken i undersökningen, ICA-supermarket Vandais, och den billigaste butiken, Willys, blev under ett år hela 24 913 kronor. Men även mellan övriga butiker finns stora prisskillnader. 

    Klicka för att se större bild. 

    Willys finns sedan i maj 2016 på nätet och erbjuder i nuläget e-handel i utvalda delar av Stockholm, Göteborg och Kungsbacka. Priserna i Willys e-handel är alltid samma som i de vanliga butikerna. 

    * Prisundersökningen publicerades på dn.se 3/11 2016 och i pappersversionen av tidningen 7/11 2016. Här kan du ta del av undersökningen i sin helhet. 
  • 160926100 ton mat till välgörenhet istället för i soporna

       

    2016-09-26

    I början av året sjösatte matkedjan Willys en satsning på att minska matsvinnet i butikerna. Genom samverkan med lokala hjälporganisationer skulle mat som annars hade slängts istället gå till välgörande ändamål. Nu har Willys etablerat samarbeten med över 40 välgörenhetsorganisationer runt om i landet. Hittills har satsningen lett till att 100 ton mat gått till goda ändamål istället för att hamna i soporna.

    Varje år slängs mer än 600 000 ton mat i onödan i Sverige. Den största delen av matsvinnet uppstår i hemmet, men även i livsmedelsbutiker slängs mycket mat som fortfarande går utmärkt att äta, till exempel för att bäst före-datumet närmar sig eller för att varan har något skönhetsfel. Detta har Willys bestämt sig för att ändra på och har satt upp som mål att halvera matsvinnet inom en femårsperiod.

    Som en av åtgärderna i kampen mot matsvinnet har Willys inlett samarbeten med välgörenhetsorganisationer, dit butikerna skänker mat som inte längre går att sälja men som fortfarande håller god kvalitet. Antalet samarbetspartners har växt från 8 i början på året till mer än 40 idag. 

    – Det har gått över förväntan. Det finns många organisationer som vill ta emot maten – behovet av hjälp är stort där ute. Men vi har mer att ge och vi söker nu samarbeten med ännu fler organisationer på många håll i landet, säger Thomas Evertsson, vd på Willys.   

    Hittills har satsningen inneburit att drygt 100 ton mat har gått till välgörenhet istället för att hamna i soporna. Willys inleder nu en offensiv för att hitta ännu fler samarbetspartners med målsättningen att minst 50 butiker ska ha etablerat samarbeten med lokala hjälporganisationer innan året är slut. Exempel på organisationer som är tar emot mat från Willysbutikerna är Frälsningsarmén, Stadsmissionen, Hela Människan och Alsike kloster – se komplett lista här

  • 160920Kycklingköttbullar från Eldorado återkallas

       

    Axfood återkallar som försiktighetsåtgärd Eldorados ätfärdiga kycklingköttbullar på grund av misstänkt förekomst av Listeria.

    Återkallandet gäller:

    • Eldorado kycklingköttbullar 650g, samtliga förpackningar. Produkten har sålts i ett stort antal Willys-butiker. 

    Den berörda produkten är nu stoppad och går inte längre att köpa. Willys beklagar det inträffade och uppmanar alla kunder som har köpt den berörda produkten att återlämna varan till butiken där den är köpt.

    Vid frågor kontakta Axfood Konsumentkontakt på telefon 0771-87 67 70 eller via kontaktformulär på www.axfood.se/konsumentkontakt. 

  • 160907Willys tvåfaldigt nominerade till Dagligvarugalan

       

    Inför årets upplaga av Dagligvarugalan är Willys finalister i två kategorier: Willys Sisjön har chans att bli ”Årets förbutik” och med ekosatsningen ”Eko för alla” kan Willys ta hem priset för ”Årets kampanj”. 

    Dagligvarugalan arrangeras av tidningen Fri Köpenskap för att fira
    och lyfta fram företag, butiker och människor som driver dagligvarubranschen framåt. I år är Willys finalist i kategorierna Årets förbutik och Årets kampanj.

    Motiveringen till Willys Sisjöns finalplats i Årets förbutik 2016:

    ”Med välutbildad personal har förbutiken skaffat en hög kompetens. Här saknas inget och butiken erbjuder kunderna allt från spel till korv med bröd, all tänkbar service och kundtjänst för butiken. Ett stort engagemang ger en extra krydda till denna förbutik”.

    Motiveringen till ”Eko för alla”-kampanjens finalplats i Årets kampanj 2016:

    ”I en tid då det krävs snabba förflyttningar för att tillgodose kundernas krav och då många röster ropar om samma sak lyckas den här finalisten med reptricket att både vara trogen sina rötter och att bryta ny mark. Med en högst egen röst och ett tilltal lika djärvt som sympatiskt har man genomfört en föredömlig varumärkesförflyttning. Och allt det utan att för ett ögonblick glömma den prisvärdhet som utgör varumärkets kärna. För en lika välintegrerad som välformulerad kampanj – Grattis Willys”.

    Vinnarna utses på Dagligvarugalan den 29 september.

  • 160805Blandfärs och kalvfärs från Garant återkallas

       

    På grund av misstänkt salmonella återkallar Axfood följande produkter:

    Garant blandfärs 20%, 500g och 2,2 kg förpackningar med sista förbrukningsdag 09-08-2016.
    Garant kalvfärs 15%, 500g-förpackning med sista förbrukningsdag 09-08-2016.

    Den aktuella färsen har sålts i samtliga Axfoods butiker (Willys, Hemköp, Tempo och Axfood Snabbgross) runt om i landet. Den berörda produkten är nu stoppad och går inte längre att köpa. Inga sjukdomsfall har rapporterats.

    Kunder som har köpt den aktuella produkten uppmanas att lämna tillbaka varan till butiken där den är köpt eftersom den måste skickas på destruktion och inte får hamna i de vanliga hushållssoporna.

    Om du har frågor vänligen kontakta Axfood Konsumentkontakt på telefon 0771-87 67 70 eller via kontaktformulär på www.axfood.se/konsumentkontakt.

    Salmonellabakterien finns främst i kött och ägg, men även i andra livsmedel. Bakterien sprids via livsmedel som smittas och äts utan att hettas upp ordentligt. Bakterien dör vid en upphettning till minst 72 grader. Sjukdomstecknet är att man kan drabbas av kräkningar, diareér, magkramper och feber. 

  • 160408Willys anges felaktigt som partner i bluffsamtal

       

    De senaste veckorna har ett flertal personer blivit kontaktade av ett företag som säger sig samarbeta med Willys. Budskapet är att mottagaren gått till final i en tävling om matcheckar. För att ha fortsatt vinstchans uppmanas mottagaren att beställa ett paket med vitaminer. Några personer vittnar även om att vitaminerna skickats ut trots att man tackat nej till erbjudandet.

    Willys har inte något samarbete med detta företag och har heller inte lämnat ut våra kunders kontaktuppgifter. Vårt varumärke används olovligt i detta sammanhang. Vår uppmaning till den som får liknande samtal är att inte tacka ja till någonting utan att avsluta samtalet så snart som möjligt. Vi uppmanar även till försiktighet i samband med tävlingar online.

    På konsumentverkets sida för konsumentvägledning ”Hallå konsument” finns bra information om hur man kan gå till väga om man utsatts för en liknande bluff, klicka här för att komma dit.

  • 160317Kalvfärs från Garant återkallas

       

    Axfood har återkallat följande produkt, på grund av misstänkt salmonella:

    • Garant Kalvfärs (15%) svensk råvara, 500 gram, med tillverkningsdag 2016-03-14 och sista förbrukningsdag 2016-03-22.

    Totalt rör det sig om ett mindre parti på cirka 225 kg som återkallas. Återkallelsen berör kalvfärs av svenskt ursprung som sålts i ett 60-tal av Axfoods butiker, bland annat vissa Willys-butiker. Den berörda produkten är nu stoppad från försäljning. Inga sjukdomsfall har rapporterats.

    Kunder som köpt den aktuella kalvfärsen uppmanas att lämna tillbaka den till butiken eftersom den måste skickas på destruktion och inte får hamna i de vanliga hushållssoporna. Vid konsumentfrågor kontakta Axfoods Konsumentkontakt på telefon 0771-87 67 70 eller konsument@axfood.se. 

    Salmonellabakterien finns främst i kött och ägg, men även i andra livsmedel. Bakterien sprids via livsmedel som smittas och äts utan att hettas upp ordentligt. Bakterien dör vid en upphettning till minst 72 grader. Sjukdomstecknet är att man efter ett halvt dygn drabbas av kräkningar, diareér, magkramper och feber.

  • 160314Ris från Garant återkallas

       

    Axfood har återkallat ett antal ris-produkter på grund av att det kan förekomma små metalflisor i produkterna. Återkallelsen berör ris i kartong som sålts i Willys samtliga butiker runt om i Sverige. Totalt rör det sig om ett parti på cirka 7 500 kilo som återkallas, alla tillverkade i samma fabrik. De berörda produkterna har nu säljstoppats. 

    Kunder som köpt de aktuella produkterna uppmanas att kontakta Axfoods Konsumentkontakt på telefon 0771-87 67 70 eller konsument@axfood.se.

    Följande produkter omfattas av återkallelsen:

    Garant Jasminris, 1 kg, bäst-före 01.02.2018
    Garant Basmatiris, 1 kg, bäst-före 01.02.2018
    Garant Parboiled ris, 1 kg, bäst-före 01.02.2018
    Garant Fullkornsris, 1 kg, bäst före 01.02.2018
    Garant Eko Jasminris, 1 kg, bäst-före 01.08.2017
    Garant Eko Basmatiris, 1 kg, bäst-före 01.08.2017
    Garant Eko Parboiled ris, 1 kg, bäst-före 01.08.2017

    För ytterligare information kontakta:
    Claes Salomonsson, presschef Axfood AB, telefon 0702-89 89 83

  • 160209Willys vill minska matsvinnet – skänker mat till välgörenhet

       

    2016-02-09

    Imorgon, onsdag, inför Frankrike en lag som gör det förbjudet för franska livsmedelskedjor att slänga mat. På hemmaplan i Sverige går lågpriskedjan Willys före och tar upp kampen mot matsvinnet genom att inleda samarbeten med lokala välgörenhetsorganisationer över hela landet. Målsättningen är att 200 ton mat ska gå till välgörenhet istället för att slängas.

    Nästan två av tre svenskar (63%) tycker att det mycket viktigt att vi minskar vårt matsvinn och fyra av tio (41%) är beredd att själva bidra genom att slänga mindre mat i soptunnan nästa år – det visade en undersökning som TNS-Sifo gjorde på uppdrag av Axfood i slutet av förra året. 

    Matsvinnsfrågan är het, både bland konsumenter och i dagligvaruhandeln. Varje år slängs mer än
    60 000 ton ätbar mat i svenska livsmedelsbutiker. Som lågpriskedja är Willys en föregångare när det gäller att minska svinnet i butikerna, till exempel genom smarta beställningssystem och noggranna rutiner för hantering. Men även på Willys slängs en hel del mat. Något som kedjan nu vill ändra på.

    Att slänga mat är inte försvarbart, varken ur ett miljömässigt, socialt eller ekonomiskt perspektiv, säger Thomas Evertsson, vd på Willys. Vi vill ta upp kampen mot matsvinnet. Som ett led i det arbetet inleder vi nu samarbeten med välgörenhetsorganisationer runt om i landet, dit vi skänker mat som vi inte längre kan sälja, men som fortfarande håller god kvalitet.

    I 16 butiker på ett tiotal orter är arbetet redan igång, till exempel i Visby, där Willys skänker mat till ett härbärge för hemlösa, eller i Östersund och Ystad där Frälsningsarmén använder maten i sina soppkök. Under 2016 trappas satsningen upp och i slutet av året är målet att cirka 50 butiker ska ha etablerat samarbeten med lokala hjälporganisationer. Målsättningen är att 200 ton mat ska gå till välgörande ändamål istället för att slängas.

    Läs gärna mer här.

  • 160128Ekologiskt ökar stort på Willys

       

    2016-01-28

    Färska siffror från Ekowebb visar att försäljningen av ekologisk mat steg med 39 procent under 2015. Ekotrenden är fortsatt stark och inte längre bara ett storstadsfenomen för kunder med tjocka plånböcker. Även på lågpriskedjan Willys ökar ekoförsäljningen stort – på kort tid har andelen ekologiska varor gått från 2 till 5 procent av den totala försäljningen.

    Under många år hade marknaden för ekologisk en relativt blygsam utveckling. Men för några år sedan tog det fart, och de två senaste åren har matvarukedjan Willys, med ca 200 butiker runt om i Sverige, haft tvåsiffriga ökningstal på ekologiskt. Under 2015 ökade försäljningen med 45 procent och andelen ekologisk försäljning har gått från cirka 2 procent till över 5 procent av den totala försäljningen. Till skillnad mot från några år sedan, då intressent för ekologiskt var stort framförallt i storstäderna, är nu ekotrenden tydlig i hela landet.

    - En förklaring till det ökade intresset för ekologisk mat är att priserna på eko har närmat sig konventionellt producerad mat. Vi märker också ett stort och ökande engagemang i frågor som miljö, klimat och hälsa, säger Anna Åhnberg, hållbarhetskoordinator Willys.    

  • 160118Pant gav 3,8 miljoner till Rädda Barnen under 2015

       

    2016-01-18

    Fler än någonsin valde att skänka pengar via gåvoknappen på Willys pantautomater under förra året. Under året skänktes 2,9 miljoner av kunderna och efter att Willys dubblat den skänkta summan under tre månader går drygt 3,8 miljoner kronor till Rädda Barnens arbete för barns rättigheter världen över.

    Sedan 2009 har Willys kunder kunnat donera sina pantpengar till Rädda Barnen via gåvoknappen på butikernas pantautomater. 2015 innebar en toppnotering för antalet donationer via gåvoknappen; drygt 2,9 miljoner kronor skänktes via pantautomaterna. I synnerhet under hösten märktes en tydlig uppgång i andelen donationer. I september, då flyktingkrisen var som mest aktuell, skänkte Willys kunder drygt 40 procent mer jämfört med en vanlig månad.

    Utöver de pengar som skänktes av kunderna, genererade Willys ”dubbla upp”-kampanj cirka 900 000 kronor. Kampanjen innebar att Willys under september, oktober och december dubblade varje krona som kunderna skänkte.

    Pengarna som kom in under hösten gick till Rädda Barnens arbete med flyktingkrisen. Rädda Barnen finns på plats hela vägen från krigszonerna, längs flyktvägarna, i flyktinglägren men också på hemmaplan i Sverige. Pengarna som doneras via Willys pantautomater går också till andra projekt, både i och utanför Sverige, till exempel idrottsprojektet High Five, som arbetar förebyggande mot kränkningar inom idrotten.