Såhär handlar du på willys.se
Vad kul att du vill e-handla hos oss! På vår e-handel hittar du tusentals varor till samma låga priser som i våra vanliga butiker.
Om du stöter på problem under tiden du e-handlar kan du ringa vår kundservice och genom ett extra knappval komma till vår e-handelshjälp som hjälper dig med dina frågor.
Innan du sätter igång kan det vara bra att veta följande:
Du behöver en e-postadress och ett mobiltelefonnummer.
Möjlighet att signera digitala betalningar med till exempel bank-ID, bankdosa eller liknande.
Du kan välja mellan att få hemleverans eller ett Hämta-alternativ som innebär att du hämtar dina matkassar, i eller intill någon av våra butiker. Båda alternativen innebär att en plockavgift tillkommer. Vid hemleverans tillkommer även en leveranskostnad.
För det mesta kan du få dina varor redan dagen efter, men ibland är det högt tryck på vår e-handel och då kan våra leveranstider ligga lite längre fram än vanligt.
Tänk på att du behåller din leveransdag och tid i 30 minuter innan den försvinner. Efter 30 minuter kommer du behöva göra om valet av dag och tid. Då finns det en risk att dagen och tiden du valde är fullbelagd och du får då välja en annan som passar dig.
Har du en leveranstid eller upphämtningstid innan 12:00 kan du ändra, lägga till och ta bort varor i din order fram till 11:59 dagen före. Är din leveranstid eller upphämtningstid efter 12:00 kan ändringar göras fram till 23:59 dagen innan vald tid.
Den här guiden gäller om du handlar från datorn, det skiljer sig på vissa moment om du handlar från appen, mobilen eller surfplattan.
1. Är du Willys Plus-kund?
JA -> Tryck på Logga in högst upp i höger hörn på sidan och ange ditt personnummer och lösenord. Om du är Willys Plus-kund i butik men inte känner till ditt lösenord kan du istället trycka på ”Återställ lösenord” så får du hjälp att skapa ett nytt lösenord.
NEJ -> Börja med att skapa ett konto genom att trycka på Logga in högst upp i höger hörn och därefter på ”skapa konto” i botten av rutan. Följ stegen för att skapa ett konto. Tänk på att skriva ner eller lägga ditt lösenord på minnet.
När du har loggat in är du redo att börja handla!
2. Välj leveranssätt: Vill du hämta matkassarna själv eller få dem hemkörda?
Högst upp till höger på sidan, jämte lastbilssymbolen, kan du välja leveranssätt genom att trycka på ”Din Leverans”. Om du redan har valt leveranssätt står istället ditt valda leveranssätt "Hämta" eller "Hemleverans". Vi kan erbjuda två leveranssätt, om vi kan erbjuda Hämta och/eller Hemleverans beror på vart i landet du bor.
Hämta – Dina färdigpackade kassar hämtas upp i skåp i anslutning till butiken. Om du väljer hämta anger du vilken butik du vill hämta dina varor i.
Hemleverans – Dina färdigpackade kassar levereras hem till din dörr. Om du väljer hemleverans anger du ditt postnummer för att kontrollera om vi erbjuder leverans hem till dig. Om vi inte levererar till ditt postnummer kommer du att få ett meddelande om det efter att du skrivit in ditt postnummer.
Byta leveranssätt – Du kan även byta leveranssätt efter att du valt. Detta gör du genom att klicka på ditt valda leveranssätt och sedan på "Ändra" för att byta. Det kommer endast gå att byta om vi erbjuder det ändra leveranssättet på din ort.
3. Välj leveranstid
När du har valt leveranssätt är nästa steg att välja leveransdag och tid.
Du kan bläddra med hjälp av de svarta pilarna för att se andra dagar. Du kommer automatiskt att placeras på första lediga dagen och tiden som finns.
Den blå ramen visar vilken dag som är vald.
De vita rutorna är leveranstider som finns tillgängliga medan de grå med ett streck över tyvärr är fullbokade.
Klicka på en ledig tid för att välja den. Den lediga tiden markeras med en blå ruta och du kan därefter trycka på den röda knappen ”Bekräfta”.
Tänk på att du behåller din leveransdag och tid i 30 minuter innan den försvinner. Efter 30 minuter kommer du behöva göra om valet av dag och tid. Då finns det en risk att dagen och tiden du valde är fullbelagd och du får då välja en annan som passar dig.
4. Lägg till varor i varukorgen!
Nu är du redo att börja lägga till de varor du vill köpa till din varukorg.
Din varukorg kan du se genom att trycka på den röda ikonen med en kundvagn som finns långt upp till höger på sidan.
Det finns olika sätt att leta upp de varor du vill köpa:
Sök – Skriv in varan du letar efter, till exempel ”kaffe”, i sökfältet som finns under menyn. Du får då förslag på varor som matchar ditt sökord. Om det finns många sökträffar kan du se fler varor genom att trycka på den röda knappen ”visa fler”.
Menyn – Till vänster om sökfältet finns en svart Meny-knapp. Tryck på den för att se våra olika kategorier med varor.
Mina vanligaste varor – När du e-handlat eller handlat på någon av våra Willys-butiker tidigare (förutsatt att du är Willys Plus-kund och har kopplat ditt betalkort eller har identifierat dig när du handlat) får du som inloggad se dina vanligast köpta varor högst upp på startsidan. Ett enkelt sätt att lägga dina favoritvaror i varukorgen!
Inspiration – I menyn till vänster finns det en rubrik som heter Inspiration. Här har vi skapat olika teman där vi har samlat massor av varor som du enkelt kan lägga i din varukorg.
Du lägger en vara i varukorgen genom att klicka på plus-tecknet. Om du vill lägga till flera varor klickar du på plus-tecknet fler gånger, tills du har det antalet du vill. Vill du ta bort en vara klickar du på minus-tecknet.
5. Gå till varukorgen
För att gå till kassan klickar du på den röda knappen högst upp i högra hörnet, den med kundvagnen och summan, för att se din varukorg. Klicka sedan på “Gå till kassa”, (har du redan din varukorg utfälld klickar du direkt på “Gå till kassa”).
Du kommer då först till varukorgen, där du får en överblick av alla varor du lagt i korgen.
Överst i din varukorg kan du välja om du accepterar ersättningsvaror eller inte. Du kan välja att acceptera ersättningsvaror för samtliga varor i din varukorg eller att trycka på ”hantera ersättningsvaror” för att välja för varje enskild vara.
I enstaka fall kan en vara ta slut efter att du slutfört din order, men innan vi hunnit plocka ihop den. I en sådan situation väljer vi ut en ersättningsvara som är så likvärdig som möjligt med varan du ursprungligen beställde. Du betalar alltid det lägsta priset. Om ersättningsvaran är dyrare än varan du beställde påverkas inte ditt pris. Om den däremot är billigare betalar du det lägre priset. Om du tackat nej till ersättningsvaror får du inte någon annan vara istället och självklart betalar du inte heller för varan.
Kontrollera gärna sammanställningen av dina varor så att du har fått med allt du behöver.
6. Slutför köpet och betala
Tryck därefter på ”Gå till kassan” igen.
- I kassan fyller man i sina leverans- och kontaktuppgifter.
Din folkbokföringsadress är förvald som leveransadress. Om du vill ändra adressen trycker du på den blå länken ”ändra”.
Om vi har kontaktuppgifter till dig är dessa ifyllda i förhand. Du kan uppdatera dem genom att trycka på ”ändra”.
Om vi saknar kontaktuppgifter till dig behöver du fylla i fälten e-postadress och mobilnummer och trycka på ”spara”.
Dubbelkolla därefter att din valda leveranstid stämmer.
Nu är du redo att betala. Du kan välja mellan betalningsmetoden Klarna eller på kortbetalning. Båda betal-alternativen kan kräva att du har möjlighet att signera din betalning digitalt med bank-ID, bankdosa eller liknande.
När du har valt betalalternativ fullföljer du betalningen genom att trycka på den röda knappen ”Betala”.
Efter genomförd betalning kommer du till sidan ”Tack för din order”. Vi skickar också ett mejl med en sammanställning av de varor du har beställt.
7. När leveransen/hämta-tiden börjar närma sig
På morgonen den dagen du ska få dina varor levererade eller hämta upp dem i butik kommer du att få ett SMS där vi bekräftar din leveranstid.
Om du har valt hemleverans finns det en länk i ditt SMS som du kan klicka på för att se hur många stopp det är kvar innan bilen är framme hos dig.
Om du har valt att själv hämta dina kassar tar du dig till den uppskyltade Hämtastationen, som antingen finns utanför eller inne i butiken. På displayen trycker du in samma telefonnummer som du angav vid beställningen och luckorna till skåpen där dina färdigpackade matkassar finns låses upp. Siffrorna för skåpen är markerade på displayen. Hämtastationen är obemannad, men om du behöver ha hjälp av vår personal så finns det en telefon vid skåpen.