Gröna butiker, röda priser.

När vi jobbar med energieffektivitet, källsortering och smartare transporter så är det inte bara bra för miljön. Vi sparar också pengar som vi kan investera i lägre priser.

Minskad energianvändning
I en matbutik går det åt en hel del energi, för att värma eller kyla butiken och för att driva alla kylar och frysar. Vi har i många år jobbat för att minska vår energianvändning och har under årens lopp tagit stora kliv. Till exempel har vi satt lock och dörrar på kylar och frysar och vi har investerat i bra och moderna kyl- och fryssystem. I många av våra butiker har vi möjlighet att återvinna värmen som alstras för att driva kyl- och frysanläggningar och använda till uppvärmning av butiken. I vissa butiker innebär det att vi inte behöver tillföra någon energi alls för att värma upp butiken under stora delar av året, hela butikens uppvärmningsbehov tillgodoses genom de egna systemen. Listan över åtgärder för att spara energi kan göras lång. Små förändringar gör stor skillnad i längden när man som vi har mer än 200 butiker. Därför är ingen åtgärd för liten. Som till exempel att byta belysningen till energisnål LED-belysning, stänga dörrar och lastingångar eller att stänga av vissa dryckeskylar nattetid. Arbetet har gett resultat. Mellan 2009 och 2015 minskade vår energianvändning per kvadratmeter butiksyta med 15 procent. Nu är vi på god väg mot vårt nästa mål: Att minska energianvändningen med ytterligare 10 procent.

Förnyelsebara energikällor
All el som vi köper till våra butiker är förnyelsebar och ursprungsmärkt samt märkt med Bra Miljöval, vilket innebär att den är baserad på sol-, vind-, vattenkraft, eller biobränslen. Många butikstak har stor yta och god potential för att installera solcellsanläggningar. Idag kan du bland annat se anläggningarna från ovan på ett flertal Willys-butiker runt om i Sverige. Butikerna i Karlskrona Slottsbacken, Kristianstad Långebro, Trollhättan, Sandviken samt Köping väntas börja få solcellsdriven el levererad från och med sommaren 2021. Vi har också genomfört en stor kartläggning över var det mer kan passa att installera solcellsanläggningar, och vi räknar med att fler anläggningar kommer att tas i bruk under kommande år. Målet är att vi år 2025 ska ha solceller på minst 25 procent av de lämpliga taken.

 

gronabutiker_100procent_600x400.jpg

100%

All el vi köper själva är märkt med Bra Miljöval och kommer därmed från förnybara källor som t ex vind-, sol- och vattenkraft.

gronabutiker_klimatkompensera_600x400.jpg

Hemleverans

När våra kunder väljer att få maten hemlevererad, klimatkompenserar vi för utsläppen som sker vid leveransen.

gronabutiker_energianvandning_600x400.jpg

Energi

Genom att t ex investera i moderna kyl- och fryssystem minskar vi aktivt energianvändningen i våra butiker.

Mindre plast
Vi vill bidra till att minska den negativa miljöpåverkan av plast. Därför har vi satt upp ett mål om att minska plastanvändningen inom vår verksamhet med 25 procent till år 2025. Till exempel kommer engångsartiklar av plast att fasas ut ur sortimentet. Vi strävar efter att ha miljöanpassade förpackningar för alla våra egna märkesvaror och senast år 2022 ska alla förpackningar gå att materialåtervinna. Våra vanliga Willys-plastpåsar är tillverkade av 80 procent returplast. Att återvinna plast är mer klimatsmart än att producera ny. Att införa pant på plastflaskor är ett bra sätt att öka andelen förpackningar som återvinns. 2015 var vi första aktör att införa pant på saftflaskor med vårt eget varumärke Garant. Efter det har vi också infört pant på Garants färska juicer och smoothies.

Källsortering
Vårt mål är att så lite som möjligt av det avfall som skapas i våra butiker ska gå till förbränning. Istället källsorterar vi och återvinner allt som går, vilket som minst innebär wellpapp, mjukplast, hårdplast, glas, metall och miljöfarligt avfall. När det är möjligt i kommunen skickar vi också matavfall till utvinning av biogas. För att kunna sortera så effektivt det bara går har vi tänkt ut flera smarta lösningar. Som ett exempel undviker vi onödiga transporter genom att vårt logistikbolag Dagab hämtar returplast samtidigt som de lämnar varor i butikerna. Dessutom har vi utvecklat ett eget system som gör det möjligt att se hur mycket varje butik slänger av olika typer av material. På det sättet får vi koll på vart vi kan förbättra oss, möjlighet att sätta mål och följa hur vi lever upp till dem.

Klimatpåverkan
Vårt direkta klimatavtryck kommer från köldmedia – som används i kylar och frysar – egna transporter från lager till butik, elanvändning och resor i tjänsten. År 2009 började vi ställa om till mer miljövänliga köldmedier i våra kyl- och frysanläggningar. Varutransporterna är en viktig nyckel till minskad klimatpåverkan. Inom vår koncern arbetar vi för fossilfria transporter och för användning av hållbara drivmedel. Vårt logistikbolag, Dagab, var först ut med lastbilar som körs på flytande biogas, gas som i första hand tillverkas av sopor, t ex matavfall. Flytande biogas kan ersätta diesel som drivmedel och därmed bidra till en renare miljö. Jämfört med 2009 har klimatpåverkan från vår egen verksamhet på koncernnivå minskat med mer än 75 procent fram till och med 2016. Målet är att koncernens verksamhet ska vara klimatneutral.