Tillgänglighetsredogörelse
Här hittar du Willys tillgänglighetsredogörelse som beskriver hur vi anpassar vår webbplats och app för att vara tillgänglig för så många som möjligt. Vår utgångspunkt är att det ska vara enkelt och användarvänligt att e-handla hos oss och vi arbetar ständigt med att förbättra köpupplevelsen för alla våra kunder.
Nedan följer en beskrivning av hur Willys e-handel uppfyller tillgänglighetskraven som beskrivs i lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet 2023:254 (även kallad tillgänglighetslagen) och hur du kan lämna feedback till oss.
Om Willys e-handel
Willys e-handelstjänst ger möjlighet att handla mat och andra dagligvaror online. Som kund kan du e-handla både på willys.se och i Willys-appen.
Det är Willys AB som står bakom webbplatsen och appen. Vi arbetar aktivt för att se till att Willys uppfyller kraven i tillgänglighetslagen och gör ändringar i de flöden som på willys.se och i Willys-appen kan leda till ett köp.
Innehåll som inte är en del av e-handelstjänsten
Tillgänglighetslagen omfattar produkter och tjänster som riktar sig till konsumenter inom flera områden där e-handelstjänster är ett av dessa. PTS som är en av tillsynsmyndigheterna för lagen bedömer att det endast är de delar av en webbplats/app som hör till e-handelstjänsten, som omfattas av tillgänglighetskraven för e-handelstjänster. Utifrån detta har Willys gjort bedömningen att vissa delar av willys.se och Willys-appen inte omfattas av kraven på tillgänglighet. De beskriver vi nedan:
Willys gör bedömningen att videomaterial som reklamfilmer och receptfilmer som finns på willys.se och i Willys-appen inte ingår i definitionen av e-handelstjänst eftersom att dessa filmer inte har att göra med e-handelsköp av varor och att det inte ingås något avtal med konsument kopplat till dessa filmer.
Willys gör även bedömningen att de digitala reklamblad som konsumenter kan ta del av vid våra butikserbjudanden på willys.se och i Willys-appen inte ingår i definitionen av e-handelstjänst. Dessa reklamblad betraktas som en annons och det är i de digitala reklambladen inte möjligt att göra e-handelsköp genom att till exempel lägga till en vara direkt från reklambladet i varukorgen.
Beskrivning av tillgängligheten i Willys e-handel (willys.se och Willys-appen)
Willys e-handel är anpassad för att vara tillgänglig och användarvänlig enligt EN 301549 och Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 nivå A och AA.
Vår e-handel är tillgänglighetsanpassad oavsett om du besöker den på willys.se eller i Willys-appen. Willys-appen fungerar från både Android och iOS.
Willys tillgänglighetsarbete utgår från de fyra principerna för digital tillgänglighet vilket innebär att vår e-handel ska vara:
Möjlig att uppfatta
Information och komponenter ska presenteras för användare på sätt som de kan uppfatta. Vi har till exempel justerat färgkontraster och lagt till textalternativ till bilder för skärmläsning.
Hanterbar
Komponenter och navigering ska vara hanterbara. Vi har till exempel gjort anpassningar så att det går att navigera på willys.se enbart med tangentbord, förlängt tiden vid användning av BankID samt lagt till ”skipplänkar” som gör det lättare att hoppa över återkommande innehåll vid navigering med tangentbord eller skärmläsare.
Begriplig
Information och hantering ska vara begriplig. Detta innebär till exempel att vi arbetar medvetet med att rubriker och annat innehåll ska vara tydligt att förstå samt att element och funktioner ska vara placerade på ett konsekvent/förutsägbart sätt. Vi har även sett över felmeddelanden och gjort ändringar på inmatningsfält för att det ska bli tydligare för användare vilken information som ska fyllas i.
Robust
Innehåll ska vara tillräckligt robust för att kunna tolkas av ett brett spektrum av olika användarprogram och hjälpmedel. Här har vi sett över att vårt innehåll är byggt på ett strukturerat sätt anpassat för att kunna uppfattas av exempelvis skärmläsare.
Hur vi testat Willys e-handel
Med extern hjälp från tillgänglighetsexperter har Willys granskat willys.se och Willys-appen. Utifrån resultatet har vi arbetat med att successivt åtgärda de brister som identifierats och testat detta med assisterande teknik.
Frågor och synpunkter kring e-handelns tillgänglighet
Om du upplever hinder i e-handelns tillgänglighet eller tycker att något kan bli bättre så vill vi gärna veta detta så att vi kan förbättra tillgängligheten i våra digitala kanaler.
Här hittar du telefonnummer och kontaktformulär. Du kan också kontakta oss genom att skicka e-post till info@willys.se